Khamis, 20 Mac 2008

Negeri berkebajikan - merealisasikan manifesto PRU-12

Negeri-negeri yang telah dimenangi oleh Barisan Rakyat telah pun selesai menerima watikah perlantikan menteri besar dan ketua menteri masing-masing.Cabaran perlantikan di peringkat awal telah dimanipulasikan oleh media-media arus perdana dengan tujuan untuk menutupi kemelut yang berlaku di Perlis dan Terengganu yang dimenangi oleh BN ketika itu.Kini perlantikan MB Perlis juga telah selesai apabila calon menteri besar yang baru menerima watikah perlantikan tersebut baru-baru ini. Kini hanya Terengganu Darul Kristal sahaja yang masih menjadi tanda tanya.Bekas menteri besar masih lagi berharap agar dilantik semula supaya dapat mengaut pelbagai keuntungan dari berbagai-bagai projek yang bakal dijalankan.

Kelantan di bawah pimpinan TG Nik Abdul Aziz tiada menghadapi sebarang masalah.Seluruh rakyat Kelantan dengan penuh bijaksana telah bersatu hati mengekalkan kerajaan yang ada.Rakyat Kelantan tidak pernah merasa negeri mereka dalam kesakitan yang kritikal walaupun Najib mengatakan Kelantan perlukan rawatan rapi (ICU?).Nyata sekali negeri yang dilanda kesakitan adalah P.Pinang,Kedah,Perak dan Selangor,berikutan itu rakyat telah bertindak untuk merawat keempat-empat negeri ini.

KM Pulau Pinang YAB Lim Guan Eng telah mengumumkan memansuhkan semua saman yang dikeluarkan oleh PBT sebelum ini sebagai hadiah kepada rakyat P.Pinang serta menghapuskan DEB di negeri itu.Namun penghapusan DEB telah dijadikan isu oleh mereka yang merasa tidak dapat lagi mengaut keuntungan atas nama Melayu. Sedangkan selama ini orang Melayu masih lagi berada di tahap kemiskinan walaupun ada DEB. Dengan adanya DEB yang kaya semakin kaya dan yang miskin akan terus kekal dalam kemiskinan.Siapakah yang kaya? Pastinya semua pemimpin-pemimpin UMNO serta suku-sakat mereka.Mereka merompak segala projek dan tender kerajaan. Polisi kerajaan baru P.Pinang hari ini ialah sesiapa sahaja yang susah mereka akan dibantiu tanpa mengira kaum dan agama.Rakyat harus memberi peluang kepada kerajaan baru ini untuk membuat perubahan dan tidak termakan hasutan oleh puak-puak yang tewas yang cuba mewujudkan suasana yang tegang seolah-olah hanya BN sahaja yang mampu membawa keamanan,keselamatan dan kemakmuran.Kita mesti percaya tidak ada seorang pun dari kalangan kita yang suka pergaduhan dan suasana yang tidak tenteram.

Menteri Besar Selangor yang baru YAB TanSri Khalid Ibrahim baru-baru ini mengumumkan rakyat negeri ini akan menikmati bekalan air percuma sebanyak 20 meter padu yang pertama. Pengumuman ini telah disambut baik oleh seluruh rakyat Selangor. Kita percaya Selangor bukan sahaja akan terus menjadi negeri maju, bahkan akan menjadi negeri kebajikan apabila kerajaan negeri melaksanakan manifestonya.Walaupun selama ini Selangor dikenali sebagai negeri maju, tetapi masih ramai lagi penduduk negeri ini yang dihimpit kemiskinan,tidak mempunyai tanah sendiri seperti penduduk setinggan.Kerajaan BN negeri ini telah banyak menindas rakyat dengan merobohkan penempatan-penempatan setinggan serta rumah-rumah ibadat seperti surau dan kuil.Kita percaya antara punca kejatuhan BN di negeri ini adalah dari doa-doa mereka yang ditindas dan dizalimi oleh kerajaan BN.Khair Toyo lupa kepada kuasa yang lebih mengatasinya. Dia lupa bahawa rakyat adalah amanah ALLAH yang perlu dijaga dan diberi keutamaan.

Kepada semua KM,MB EXCO dan ADUN dari Barisan Rakyat, jadikanlah semua perkara yang telah berlaku sebagai satu iktibar dan pengajaran dalam pentadbir kerajaan negeri masing-masing.Dengarilah rintihan suara hati rakyat,sedialah membuka pintu untuk rakyat bertemu dan rapatkanlah hubungan agar rakyat tidak merasa tersisih. Mudah-mudahan Allah memudahkan urusan YAB dan YB sekelian untuk mentadbir apabila YAB dan YB sekelian memudahkan urusan rakyat.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kasihan UMNO asik bermain retorik DEB..selama mereka memerintah penang apa terjadi dgn melayu penang?berkesan ker DEB itu?harus didik bangsa melayu tentang apa itu DEB